povídání nejen o lyžování
Z našich cest

Návštěva ve středisku TRE CIME

Tre Cime

Tre Cime – nebo také 3 Zinnen a dříve Hochpustertal. Nově jsme toto středisko zařadili do naší nabídky a jelikož se vždy snažíme dodržet naše slovo, tak nenabízíme nic, co neznáme. Proto jsme se vypravili toto středisko otestovat.

Tak hezky od začátku. Je chvíli po Silvestru, všechna střediska mají za sebou nápor turistů během přelomu roku. Sněhu je strašně málo. Skoro se dá říci, že sníh není žádný. Předevčírem, když jsme testovali Anterselvu, však hodně sněžilo, a tak je všude kolem bílo.

Monte Elmo - Tre Cime

Monte Elmo – Tre Cime

Název střediska

Od letošní zimní sezony se středisko prezentuje pod novým názvem Tre Cime či 3 Zinnen. Středisko je součástí Dolomity Superski.  Středisko i nadále bude používat německý a italský název. Je to tak v celé oblasti, kde, ač je to v Itálii, je němčina oficiální jazykem.

Poloha střediska Tre Cime

Středisko Tre Cime či 3 Zinnen se nachází kousek od známějšího střediska Kronplatz. Pokud je centrem střediska Kronplatz městečko Bruneck a centrem Tre Cime pak městečko Sexten (dříve se oblasti také říkalo Sexter Dolomiten), tak jsou tato střediska od sebe vzdálena pouhých 40 km. Středisko je tedy velmi dobře dostupné z dálnici přes Brenner nebo i z druhé strany přes Lienz, Spitall a Villach.

Nástupní místa na lyžování

Lyžařské středisko Tre Cime je poměrně rozlehlé a dá se říci, že se jedná o více spojených středisek dohromady. V každém případě můžeme hovořit o minimálně 4 základních nástupních místech. První je již zmiňované Sexten, dalším pak sousední Moos a v druhém údolí pak Vierschach. Pár sjezdovek patřících do tohoto střediska je i v městech Innichen a Toblach.

Za zmínku zde jistě stojí skutečnost, že nástupní místo Vierschach je přímo u železniční trati a mostem je propojeno přímo se zastávkou vlaku Ski Pustertal Express, který projíždí celé údolí a spojuje tedy i Kronplatz s Tre Cime. Hlavně však umožňuje být ubytován téměř kdekoliv a ráno sednout na vlak, který je zdarma (se speciální turistickou kartou) a za pár minut si již nazouvat lyže. Tento vlak je rozhodně pohodlnější než běžné skibusy.

Naše návštěva

Tre Cime

Se zástupci Tre Cime jsme měli sraz v restauraci na Monte Elmo, takže jsme museli jako nástupní místo zvolit Vierschach. Odtud vede moderní kabinková lanovka. Od lanovky můžete rovnou lyžovat na této části střediska – kromě kabinky jsou zde ještě 3 sedačkové lanovky a jeden historický vlek. Dvě z lanovek jsou pouze jakýmisi prostředníky mezi jízdou z celého kopce nebo jenom kousek. Nejzajímavější na této části je asi poslední lanovka, která vede až na samotný vrchol Monte Elmo. Odtud vede několik možných tras zpět k horní stanici kabinky. Nevíme proč, ale byla to trasa, kterou jsme snad jezdili jenom my. I odpoledne zde byl manšestr na sice kratších, ale členitých sjezdovkách a navíc nádherné výhledy na okolní hory i sousední Kronplatz.

Po vyzkoušení této části jsme spěchali na domluvenou schůzku. Ta byla v nadmořské výšce 2050 m n.m. v restauraci HelmRestaurant. Na schůzce jsme probrali mraky věcí, ale hlavně se dozvěděli nějaké zajímavosti. Z lyžařského hlediska jsou zajímavé zejména dvě věci – plánované propojení a Giro Tre Cime.

Giro Tre Cime

Na lyžařské mapce střediska nás zaujalo divné podbarvení některých lanovek a sjezdovek. Středisko připravilo jakousi okružní jízdu po celém areálu. Začnete lanovkou z Vierschachu a skončíte opět ve Vierschachu. Během cesty projedete celé středisko, poznáte, kde se co nachází a druhý den již víte, kam se vypravit. Vyrážíme tedy po červené barvě. Jelikož je však již okolo poledne, tak jsme upozorněni, že celý okruh již nestihneme. Ale existují i kratší varianty.

Cesta tam

Z Monte Elmo tedy pokračujeme směr Sexten. Značená je to červená sjezdovka, ale začátek skvělý a část je spíše traverz. Dole nás čeká evidentně nová kabinková lanovka a veze nás na horu Stiergarten. Sousední hora od Monte Elmo, nižší, ale právě odsud ze Stiergarten máte šanci vidět Tre Cime, tedy ty tři hory (vrcholy), které jsou v logu střediska. Nám se to nepoštěstilo a to jsme měli přesné instrukce. Po další, ze začátku opět skvělé červené sjezdovce klesáme směrem od údolí, abychom vzápětí vyjeli na horu nad vesnicí Moos. Po jezdícím pásu překonáme most přes silnici a opět šup do kabinky a po červené sjezdovce do vesnice Moos. Tuto sjezdovku zatím hodnotíme jako nejlepší. Dlouhá a příjemná, sice skoro celá v lese, ale fakt dobrá.

Na konci skvělé překvapení – hotel Bad Moos. Zařazujeme ho do naší nabídky a víme, že je u lanovky a pod sjezdovkou. Ale, že se jedná o takovou velkou a skvělou sjezdovku, to nás opravdu překvapuje.

A zde opět moderní kabinkou nahoru. Zde se nachází horská chata Rotwandwiesenhutte. Je trošku stranou, ale byla nám doporučena pro výborné jídlo. Doporučení asi bylo pravdivé. Ač jsme se celý den po sjezdovkách pohybovali prakticky sami, tak tato chata byla zcela obsazená. Chvíli jsme čekali, zda se něco neuvolní, ale bez šance. A to byly zhruba 2 hodiny, tedy čas oběda dávno minul. No tak nic, alespoň stihneme ještě někam zajet. Od chaty na maličkou “pomu” a trošku traverzem k delší pomě a pak už se musíme vrátit. Obě zmiňovaná pomy jsou ideálním místem pro děti. Modré a červené sjezdovky, široké, prostorné, členité. Vlastně taková veliká louka, kde vypustíte děti a oni řádí celý den.

Okruh Giro Tre Cime zde pokračuje, ale jelikož se část musí jet skibusem, tak je to časově náročnější a nestíháme to.

Cesta zpět

Narvané sjezdovky v Tre Cime

Vracíme se tedy po zeleném okruhu. Červená sjezdovka pod lanovkou je opět výborná. Na konci je třeba se trošku rozjet a podél jezdícího pásu se dojede k lanovce. Lanovkou opět na Stiergarten a po červené sjezdovce dolů. Krásná sjezdovka. Jsme na rozpacích, která byla lepší, zda to k hotelu Bad Moos či tato. Asi vyhrává ta první, tato má složitější konec – je zde třeba dávat pozor a protože je nutné sledovat směrovky, podjet lanovku a dostat se na nástupiště lanovky. Trošku to kazí pocit ze sjezdovky – chybí jí takový ten pohodový závěr, dojezd.

Lanovkou je nutné překonat hluboké údolí. Dále se pokračuje po snadné černé sjezdovce do Sextenu. Je to vlastně naše první celá černá sjezdovka (kousek jsme jeli nad hotelem Bad Moos) a těžko říci, zda je těžší či náročnější, než ostatní absolvované červené sjezdovky. Jediný úsek je trošku náročnější. Ale jinak krásná, široká sjezdovka. Je zde velmi zrádný poslední úsek, kde jsme měli pocit, že jsme již dole, ale najednou prudký a šikmý úsek až lanovce. V Sextenu je jediná kabinová lanovka (autobus na laně :-)), která nás vyváží zpět na Monte Elmo. Neodoláme a ještě jednou se necháme vyvézt na samotný vrchol a ač je už po 15,00, tak zde je stále manšestr.

Pod lanovkou vede až do Vierschachu sjezdovka, ale tu vynecháváme a zbaběle jedeme lanovkou. Má to důvod. Spěcháme. Jdeme sáňkovat. Ale o tom jindy.

Zajímavosti ke sjezdovkám

Sjezdovka Holzriese je nejprudší sjezdovka v Itálii. Má 790 metrů a převýšení 265 metrů.

Námi vychválená sjezdovka nad hotelem Bad Moos se jmenuje Bad Moos – Rotwand a má více jak 4,5 km.

Nejdelší je sjezdovka Helm – Stiergarten – Sexten, která má 5500 metrů, tu jsme však nezkoušeli, jelikož je členěna na dva díly a každý patří do jiného úseku Giro Tre Cime.

Celkově je to takto:

černé sjezdovky – 11,7 km = 12,6 %:
červené sjezdovky –  43 km = 46,2 %
modré sjezdovky – 38,3 km = 41,2 %

Sáňkařská dráha má pak 5000 metrů a převýšení 600 metrů.

Plánované propojení s rakouským střediskem Sillian

Středisko Tre Cime se plánuje propojit s rakouským střediskem Sillian. Tímto propojením by vzniklo jedno z největších lyžařských středisek v Itálii a Rakousku. Po pravdě nevíme, zda je to věc, která je pro lyže důležitá, ale v každém případě je to dobře z důvodu, že je možné si více vybírat kam jet dnes lyžovat.

Naše hodnocení

Hotel Bad Moos přímo u lanovky

Výhodou střediska Tre Cime je jeho členitost. Jsou zde různé kopce, různé svahy, různé sjezdovky. Je to rozdíl oproti Kronplatzu, kde jste vlastně stále jenom na jednom kopci. Další výhodou, a to asi tou hlavní, je výrazně méně lidí. Byli jsme tu v mimosezoně, ale i tak je možné porovnat dva nádherné slunečné dny bez mráčku – jeden na Kronplatzu a jeden zde. Nikde jsme nestáli fronty, ale v Tre Cime jsme byli prakticky sami, kdežto na Kronplatzu byli lidé vidět stále a všude.

Nevýhodou je roztříštěnost. Giro Tre Cime je skvělý nápad, ale přeci jenom nastoupit ve Vierschachu a jet lyžovat do Moos, je trošku výlet. Stejně tak je nevýhodou nepropojenost maličkých středisek v Innichen a Toblach.

Výhodou je doprava. Možnost bydlet v krásném městě Toblach, sednout na vláček a za pár minut lyžovat, nám přijde skvělá.

Pokud porovnáme kvalitu služeb v Tre Cime a na Kronplatzu, tak (pokud je to možné z jedné návštěvy posoudit), tak soudíme, že v Tre Cime si hostů o trošku více váží. Kronplatz těží ze své známosti a je zde trošku více znát ten “tah” na kvantitu před kvalitou.

Naše doporučení

Co takhle bydlet v obci Olang, Toblach či Innichen a využívat místní Ski Pustertel Express? Jeden den na Kronplatzu, jeden den v Tre Cime, třetí na běžky do Anterselvy, … Když už jedete takovou dálku, tak proč nevyzkoušet vše?